SELAMAT DATANG KE BLOG SK SEDC, SIBU

21 May 2010

TINDAKAN TATATERTIB KE ATAS PEGAWAI AWAM YANG MENGEMUKAKAN SIJIL CUTI SAKIT PALSU ATAU MEMINDA SIJIL CUTI SAKIT

Surat siaran dari Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia bil. JPA.(S)TT 343 Jld.2 (67) bertarikh 26 Mac 2010 berkenaan perkara tersebut di atas  berkaitan.
Untuk maklum semua staf, intipati surat siaran tersebut adalah seperti berikut:
"Terdapat kecenderungan pegawai awam mengemukakan Sijil Cuti sakit palsu atau meminda Sijil Cuti Sakit. Bagi membendung isu ini, pihak yang bertanggungjawab hendaklah mendapatkan pengesahan Sijil Cuti Sakit yang dikemukakan oleh pegawai daripada hospital atau klinik yang berkenaan sekiranya terdapat keraguan. Jika terdapat mana-mana pegawai yang didapati mengemukakan Sijil Cuti Sakit palsu atau meminda Sijil Cuti Sakit berkenaan, tindakan berikut hendaklah diambil:
1.melucutkan hak emolumen pegawai pada hari pegawai tidak hadir bertugas tanpa cuti.
2. membuat laporan Polis sekiranya Sijil Cuti Sakit berkenaan diperolehi daripada sindiket menjual Sijil Cuti Sakit; dan
3. mengambil tindakan tatatertib sehingga hukuman buang kerja ke atas pegawai kerana berkelakuan tidak jujur atau tidak amanah serta tidak bertanggungjawab iaitu melanggar tatakelakuan di bawah Peraturan 4(2)(f) dan (g), Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 [P.U.(A)395/1993]"
Sekian, harap maklum.

No comments: