SELAMAT DATANG KE BLOG SK SEDC, SIBU

08 March 2011

PERMOHONAN PERTUKARAN GURU TERLATIH ANTARA NEGERI, ANTARA DAERAH DAN DALAM DAERAH SECARA ONLINE (e-GTukar) BAGI SEKOLAH MENENGAH & RENDAH JUN 2011

Salam sejahtera & salam 1 Malaysia kepada semua staf SK SEDC, Sibu.

Surat siaran daripada Pengarah Pelajaran Sarawak bil.JPS(W)/SPS(Men)/153/08/03/Jld.2(10) bertarikh 01 Mac 2011 dan surat iringan daripada Pegawai Pelajaran Daerah Sibu bil JPS(W)/PPDS(Ups)/153/08/13/07/02/Jld.2(41) bertarikh 04 Mac 2011 berkenaan pekara tersebut di atas dirujuk.

Adalah dimaklumkan bahawa Permohonan Pertukaran Guru Antara Negeri / Bahagian (KPM) dan Dalam Negeri (Antara daerah dan Dalam Daerah) bagi pertukaran Jun 2011 melalui Sistem e-GTukar akan dibuka mulai 01 April 2011 hingga 22 April 2011 yang boleh dicapai melalui laman web Kementerian Pelajaran Malaysia http://www.moe.gov.my atau http://apps.moe.gov.my/epgo.

Permohonan pertukaran melalui Sistem eGTukat ini dihadkan kepada guru yang berada dalam Gred DGA29, DG41 serta Gred Khas Untuk Penyandang (KUP) secara time based DGA32, DG44 dan DG48. Sementara permohonan pertukaran guru yang memegang jawatan hakiki naik pangkat Gred DGA32, DGA34, DG44 dan DG48 (termasuk gred jawatan pemangkuan) perlu memohon secara manual dengan menggunakan borang offline (berasaskan Excel) yang boleh dimuat turun daripada laman web KPM yang sama dan dihantar ke JPN (u.p. Unit Naik Pangkat, Sektor Khidmat Pengurusan dan Pembangunan) melalui dan salinan Pejabat Pelajaran Daerah Sibu (u.p. Unit Pengurusan Sekolah)

Dimaklumkan juga bahawa semua pertukaran guru kekal dilaksanakan secara berjadual 2 kali setahun iaitu pada awal tahun (01 Januari) dan pertengahan tahun (1 Jun). Untuk melicinkan lagi proses permohonan pertukaran secara online, kerjasama Guru Data Sekolah dipohon untuk mengemaskini maklumat dan data guru melalui capaian e-GTukar (sila klik pada capaian aplikasi e-Operasi pada paparan Log-in) atau melalui capaian http://apps.moe.gov.my/eoperasi mulai 01 Mac, 2011 hingga 27 Mac 2011. Arahan dan ketetapan KPM berkenaan pelaksanaan tindakan pengemaskinian dan pengesahan data oleh Pengetua/Guru Besar serta pengesahan permohonan di peringkat sekolah hendaklah dipatuhi.

Bagi guru yang memohon. sila dapatkan salinan surat siaran ini daripada KPT sekolah pada masa pejabat bagi supaya pemohon tahu jenis dokumen yang perlu dihantar kepada PPD Sibu melalui Guru Besar sekolah setelah permohonan dibuat melalui online. Semua dokumen yang perlu dihantar perlu sampai ke PPD Sibu (Unit Pengurusan Sekolah) pada atau sebelum 28 April 2011.

No comments: