SELAMAT DATANG KE BLOG SK SEDC, SIBU

24 August 2009

LARANGAN MENGGUNAKAN PENGARUH LUAR UNTUK MENDAPATKAN SESUATU JAWATAN NAIK PANGKAT DI KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA

Salam sejahtera dan selamat berpuasa kepada semua warga SK SEDC, Sibu.
Berikut di sampaikan intipati surat siaran/ surat pekeliling dari KPM berkenaan perkara yang tertera di atas merujuk kepada surat bil. KP. SULIT(TT)0163 JLD.2(41) bertarikh 12 Jun 2009 yang ditandatangani oleh Ketua Setiausaha, Kementerian Pelajaran Malaysia untuk makluman semua staf.
Intipati surat:
Peraturan 4(2) Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 memperuntukkan bahawa seseorang pegawai tidak boleh
"(h) membawa atau cuba membawa apa-apa bentuk pengaruh atau tekanan luar untuk menyokong atau memajukan apa-apa tuntutan berhubung dengan atau terhadap perkhidmatan awam, samada tuntutan itu ialah tuntutannya sendiri atau tuntutan mana-mana pegawai lain"
Walau bagaimanapun masih terdapat segelintir warga KPM yang terdiri daripada PPPS, PPPDL dan AKS yang telah cuba menggunakan pengaruh-pengaruh luar supaya nama mereka dipertimbangkan untuk menyandang sesuatu jawatan gred kenaikan pangkat di Kementerian ini. Jika perkara ini tidak dibendung dan dikawal, dikhuatiri ia boleh memberi satu gambaran yang kurang sihat di kaca mata orang ramai bahawa prinsip-prinsip pemangkuan dan penempatan seseorang PPPS atau PPPDL atau AKS untuk menyandang sesuatu jawatan gred kenaikan pangkat di Kementerian ini dibuat tanpa berasaskan kepada sesuatu kriteria yang jelas dan 'transparent' tetapi boleh dipengaruhi oleh pihak-pihak luar yang berpengaruh serta berkepentingan.
Mesyuarat Pengurusan KPM pada 03 Jun 2009 telah memutuskan mana-mana PPPS, PPPDL dan AKS yang berkhidmat di KPM yang cuba menggunakan pengaruh-pengaruh luar untuk mendapatkan sesuatu jawatan gred kenaikan pangkat di kementerian ini akan diambil tindakan prosiding tatatertib ke atas mereka.

No comments: